De Wereld Vandaag 🇧🇪

_id 6734cf67c51ee1ea25d30cca
datetime 2024-11-13 15:39:12.307000
description Werd er na de rellen in Amsterdam vorige week te snel gesproken over anti-semitisme en jodenhaat? En heeft iedereen een beetje zijn eigen waarheid? Dat leggen we voor aan Patrick Loobuyck, moraalfilosoof aan de Universiteit Antwerpen.  
url https://radio1.be/luister/select/de-wereld-vandaag/moraalfilosoof-patrick-loobuyck-burgemeester-amsterdam-heeft-te-snel-de-anti-semitische-kaart-getrokken

 

Statements

idx statement score
1 Woorden doen ertoe, dat weten we al lang, maar het is na vrijdag nog maar eens bewezen, na die rellen in Amsterdam, iedereen heeft zijn eigen waarheid. 1.23
2 Goedemiddag, Patrick Loobuik, moraal filosoof aan de Universiteit Antwerpen. 0.39
4 Ik wil het met u hebben over die termen als antisemitisme en jodenhaat, woorden die toen werden gebruikt, waar ook veel discussie over is. 0.11
7 Wel, het woord antisemitisme is natuurlijk een heel beladen term. 0.01
8 En het is goed dat als mensen dat gebruiken, zeker in het publiek debat, dat daar goed over nagedacht is. 0.01
9 En of dat ook werkelijk klopt met wat ze willen beschrijven. 0.01
10 In dat verband moet je een heel duidelijk onderscheid blijven maken tussen enerzijds de Joden als volk enerzijds en anderzijds Israël als staat. 0.01
11 En antisemitisme verwijst naar haat dus eigenlijk een vorm van racisme of xenofobie, ten aanzien van mensen omwille van het feit dat ze jood zijn. 1.36
12 Terwijl dat iets helemaal anders is dan mensen die zeggen ik heb kritiek op wat de staat israël doet of ik heb kritiek op het bestaan van israël zelfs. 0.24
14 Of ik heb kritiek op hoe Netanyahu nu een oorlog voert. 0.01
15 Dat zijn allemaal verschillende lagen en verschillende zaken die ook een andere terminologie vereisen. 7.43
16 En in Amsterdam hebben we een soort cocktail gezien van verschillende factoren. 5.28
17 En dat is eigenlijk pas naderhand aan het licht gekomen. 0.02
19 Ik stond op en mijn eerste berichten die ik binnenkreeg waren inderdaad jodenhaat, antisemitisme, pogroms. 0.01
21 Joden worden opgejaagd omwille van het feit dat ze jood zijn enzovoort. 2.64
22 En ik wil hier de mogelijke antisemitische laag die er wel degelijk ook is, niet ontkennen. 0.01
23 Maar het is denk ik wel fout om wat er gebeurd is in Amsterdam alleen maar in die termen te gaan beschrijven en proberen te begrijpen. 0.01
24 Ja, die termen werden natuurlijk ook wel door de politiek gebruikt. 0.01
28 Femke Halsema als burgemeester van Amsterdam heeft vrij snel het antisemitisme als kaart getrokken. 3.22
29 Zij heeft natuurlijk de hete adem van Geert Wilders en Co. in haar nek. 0.01
30 Maar ook onze premier, de kro, die heeft dat woord heel snel gebruikt. 0.02
31 Ook de koning van Nederland, die dan een telefoonhevengesprek heeft gehad met de president van Israël. 0.02
32 En daardoor krijg je toch een iets wat eenzijdig beeld van wat daar is gebeurd. 0.01
33 De vraag is bijvoorbeeld of de rally die daar hebben plaatsgevonden, of die gericht waren tegen Joden, dan wel tegen Israëlieten of mensen die eerst hadden geprovoceerd en als hooligan ook een beetje het varken hadden uitgehangen enzovoort. 0.16
37 In eerste instantie ging het vooral over dat antisemitisme. 0.06
39 En nadien is het verhaal aangevuld met nieuwe elementen van provocatie. 0.03
44 Als we even kijken naar die rol van de media heb je daar een groot verschil gezien, de rol die de sociale media hebben gespeeld en die van de klassieke media? 0.02
45 Ik heb het vooral op sociale media proberen te volgen en ik denk ook dat de klassieke media hier een beetje achterop liep en heel vaak elementen heeft aan het verhaal toegevoegd op basis van wat er ook op sociale media te rapen viel. 7.65
46 En in dat verband vond ik het toch een interessante case want er wordt vaak gezegd dat sociale media polariserend werkt en dat dat dubbels genereert enzovoort. 0.09
48 En je weet ook welke mensen graag het woord antisemitisme zullen gebruiken. 0.01
49 Omdat ze bijvoorbeeld heel in het anti-moslim kamp zitten. 0.01
52 Dus je ziet wel dat mensen voor een stuk in bubbels zitten. 0.75
53 Maar tegelijkertijd biedt die sociale media als je het goed gebruikt, ons ook de mogelijkheid om uit die bubbels te stappen. 2.4
54 Om uit het wij-zijdenken te stappen en om ons breed te informeren en ook te gaan zien hoe andere mensen denken en welke andere invoer is die eventueel ons eigen standpunt kan aanvullen. 0.01
55 Dus er moest wat sneller de andere kant opgepikt worden. 0.01
58 Je ziet politiek dat snel het antisemitisme Dat die kaart wordt getrokken. 0.01
60 Omdat natuurlijk het antisemitisme Dat is iets waar we een slechte traditie in hebben in West-Europa. 0.01
61 En waar we ons kost wat kost willen van distancieren. 0.01
62 Maar nogmaals, het is een te eenzijdige bril om naar het conflict te kijken. 0.01
64 Ik denk ook hier dat de media stelselmatig ook hebben bijgestuurd. 0.01
65 En ik zie dat er nu ook al een gen universeler verhaal verschijnt dan oorspronkelijk het geval was. 0.05
66 Het feit alleen al dat we bijvoorbeeld dit gesprek voeren is een stap vooruit. 0.01
67 Want dat betekent toch dat we gaan nadenken over welke terminologie er juist gebruikt is en wat het allemaal betekent. 0.01
68 Maar de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema nam haar woorden niet terug. 0.02
71 Omdat wat er gebeurd is, het geweld dat er plaatsgevonden is en zich gericht op Joodse mensen en de Israëlitische voetbalsupporters is ook niet te herleiden tot hooliganisme en voetbalraan of zo. 0.36
73 En we zien ook, dat is trouwens niet alleen in Amsterdam het geval, we zien ook als er conflicten uitgevochten worden op straat en soms met geweld, maar soms ook gewoon met betogingen, dat het taalgebruik heel erg door elkaar loopt. 0.12
74 Je kunt niet verwachten van mensen die gaan manifesteren, die activistisch zijn, dat zij voortdurend, wij zouden het in principe wel moeten verwachten, dat zij voortdurend dat onderscheid maken tussen bijvoorbeeld anti-Syriëtisme en anti-Israël of anti-Ziootisme. 0.02
75 En we zien dat dat toch op straat heel vaak door elkaar gebruikt wordt. 0.02
76 En je ziet dat bij mensen die voor Israël op straat komen, maar je ziet dat ook bij mensen die tegen Israël op straat komen, maar je ziet dat ook bij mensen die tegen Israël op straat komen. 16.07
77 De lijn is dun tussen protesteren tegen wat Israël nu doet tegen Hamas en in Gaza, enerzijds en anderzijds het bestaansrecht van Israël zelf ontkennen, en eventueel zelfs steun verlenen aan een terreurorganisatie als Hamas. 0.02
80 Eenmaal je activistisch op straat dit soort conflicten gaat krijgen. 0.01
82 Wel, ik denk om de conflicten op straat of de mensen op straat daar kan je misschien niet zo heel veel over doen. 0.01
83 Maar ik denk dat het wel belangrijk is om in de publieke debat, en zeker ook in de media dus, maar ook politici, mensen die toch een gezag hebben, de functie hebben in de samenleving, dat zij toch goed proberen te letten op wat ze juist zeggen, welke terminologie ze juist gebruiken. 0.01
84 En ook wel wat oppassen dat ze niet te snel meegaan in bepaalde discours. 0.01
85 Want bijvoorbeeld dat antisemitisme, dat is iets waar Netanyahu zelf graag op aanstuurt. 0.04
86 Omdat hij op die manier kan zeggen, ja, alle mensen die kritiek hebben op Israël, dat zijn eigenlijk antisemieten. 0.08
87 En eenmaal je als antisemiet wordt aangeduid, dan word je eigenlijk buiten de discussie gezet. 0.01
88 Want dan verdedig je een totaal immoreel standpunt. 0.01
90 En je ziet ook dat Netanyahu daar gretig op ingespeeld heeft op dat narratief van dat antisemitisme. 0.02
91 En daarmee speel je dan ook weer andere zaken in de kaart, want dat wordt dan gerecupereerd door anti-moslimstemmen, identiteitsrechtse stemmen, de heer Twilders enzovoort, die gaan dat dan gebruiken om hun narratief ook nog wat kracht bij te zetten. 0.16
92 En dan krijg je ook een discours waarin alle moslims en alle Marokkanen als antisemiet worden weggezet. 0.03
93 En dan krijg je nog een extra polarisering daarbovenop. 18.72
94 En dat is niet wenselijk vanuit samenlevingsperspectief. 0.01
96 Patrick Loobuik, moraal filosoof aan de Universiteit Antwerpen. 0.01