Nieuwe Feiten 🇧🇪

datetime 2024-10-31 11:37:13.659000
description Horrorfilms hebben allemaal een hele specifieke soundtrack die je de stuiten op het lijf jaagt. Maar hoe komt dat eigenlijk? Volgens Klara-presentator Sander De Keere heeft het alles met het ‘interval van de duivel’ te maken. Luister hier verder, als je durft.
url https://radio1.be/luister/select/nieuwe-feiten/wat-maakt-griezelige-muziek-eigenlijk-zo-griezelig

 

Statements

idx statement score
1 En u weet het, niet alleen vragen aan Rika zijn zeer welkom bij Nieuwe Feiten. 2.84
4 Mijn vriend en ik zijn gisteren naar Smile 2 geweest voor onze Halloween. 0.01
5 Na afloop kregen we bijna ruzie omdat hij beweerde dat alle muziek in griezelfilms gebaseerd is op de overmatige kwart. 0.03
6 En dat die overmatige kwart een uitvinding is van de duivel. 0.01
7 Nu moet ik zeggen, het zou niet de eerste keer zijn dat mijn lief stoer probeert te doen met muzikologische kennis die hij niet heeft. 0.01
18 Sander van zijn piano, want je hebt een piano meegebracht. 0.19
25 Dat werd in de muziekgeschiedenis, of nog steeds, in de middeleeuwen werd het de duivelsinterval genoemd. 0.01
28 In de middeleeuwen mocht je die toonafstand niet gebruiken. 0.03
33 Ja, dus een interval is een afstand tussen twee tonen. 0.02
49 Ja, het voelt eigenlijk een beetje als een te grote afstand. 0.01
52 Do, fa, kruis voelt eigenlijk een beetje als een te grote afstand. 0.01
68 Als er een zwarte toets tussen twee witte toetsen staat en je speelt alleen witte toetsen, dan weet je, oké, die afstand is een hele toonafstand. 1.17
70 Daar zit eigenlijk geen zwarte toets tussen aan de piano. 0.01
71 Dus die moet je verhogen dat het ook een hele afstand wordt. 0.01
75 Ja, misschien moeten we beginnen bij Leonard Bernstein. 0.01
78 Je weet wel het verhaal, het Romeo en Julia verhaal. 0.01
83 Die Maria is de overmatige kwart, maar dan meteen gevolgd door de kwint. 0.09
87 Ja, dus je kan die wel gebruiken als je die oplost. 0.01
88 Als je de overmatige kwart of die duivelsinterval, als je die oplost je dat er een gigantische spanning is. 0.01
90 En als je die niet oplost, dan blijft de spanning zitten. 0.01
93 Trouwens, ik wil nog even zeggen, hoe komt het dat wat zo raar aanvoelt? 0.01
96 Dus in de middeleeuwen zeiden ze dat het een duivelsinterval klinkt. 1.56
98 Dus in de middeleeuwen zeiden ze dat het een duivelsinterval is. 3.68
101 Heel wetenschappelijk kan je dat ook uitleggen waarom het komt. 0.01
112 Deze trilt bijvoorbeeld ook mee, dat is de tweede boventoon, een do hoger. 0.01
117 De elfde boventoon trilt ook mee, maar die zit al redelijk ver. 0.02
121 Ja, dus waarom vinden wij dat dit mooi samenklinkt? 0.01
122 Omdat dat de derde boventoon is die meeklinkt, die sol. 0.02
133 je gaan naar Camille Saint-Saëns, fantastische Franse componist. 0.06
136 De viool maakt zijn entrée en de danse macabre, dodendans, duivelse muziek. 17.43
146 Want Saint-Saëns laat ook de violist zijn viool anders stemmen. 3.64
148 En die zegt je moet een van je snaren iets lager stemmen. 0.03
150 En dan kan je gewoon als violist zonder een vinger te gebruiken. 0.06
156 Ik moet wel zeggen, het gevoel, het lost dus niet op bij Saint-Saëns en die rode dans. 0.02
157 Het gevoel van die tritonus of die duivelsinterval is ook wel een beetje cultureel veranderd in de muziekgeschiedenis. 0.01
159 En die laat de fluit hier een sprong maken van Dat is de omgekeerde. 0.01
162 Maar Debussy was ook... En op een of andere manier voelt die overmatige kwart bij Debussy anders aan. 11.0
165 Do groot, zoals op de muziekschool, maar Debussy dacht wat als ik eens een toonladder maak met alleen maar hele toonafstanden. 45.29
168 En dus die tritone zit daar ook in, want dat is een hele toonafstand. 0.01
169 Dan, als je luistert, als je naar televisie kijkt, en dan hoor je plots dit. 0.01
178 Maar die begint dus ook een beetje in die Ja, een gigantische spanning die wel oplost. 0.01
179 En die dan heel tof en dan later in die intro van die televisierix hoor je ook een hele toon afstand. 0.01
188 Ja, want op een bepaald moment in dit nummer van Metallica, Master of Puppets, heb je plots een solo gitaar die even alle tijd neemt om dit te doen. 0.02
193 Dus het is heel interessant hoe je die toonafstand heel onnatuurlijk aanvoelt. 0.01
194 Hoe dat dan ook verboden was op een bepaald moment. 0.02
196 Hoe dat soms op zichzelf staat, zoals in die dans macabre. 0.01
201 Maar dat maakt het heel eng als het op zichzelf staat. 0.01
204 Ja, ik bedoel iemand die zegt het is een overmatige kwarts. 0.01